Isnin, Julai 21, 2008

Sekitar Debaran Lapor Diri

Pagi tadi aku sampai agak lewat kerana hujan lebat. maklumlah memandu dalam keadaan yang tak sempurna, terpaksa perlahankan kenderaan. Setiba di IPPM, aku park kereta dekat dengan kafeteria, tempat lain dah penuh. Seterusnya aku pun tak tau ke mana arah tuju sebab IPPM belum pernah aku masuk lagi. Aku cuba fon pensyarah, En. Azman tapi tak berjawab, lepas tu cuba call pula Cik Haslita (wakil OUM) tapi pun tak berjawab. Hujan lebat, mujur ada payung kat belakang. Aku buka pintu dan terus ke arah seorang wanita dalam usia 40-an untuk bertanya arah, nampak pakaiannya macam pensyarah. Dia kata Dewan Besar, jadi dalam keadaan hujan lagi aku terus meluru ke blok berhampiran tanpa terlebih dulu tanya dia lokasi sebenar. Setiba di situ, aku cuba tanya pula awek reception kat situ arah sebenar dewan, dia kata bukan blok ni, kena menyusur di lorong pejalan kaki kat kafeteria tadi, terus dan akan jumpa dewan kat situ. Emm...agak jauh jugak aku rasa, jalan pun kena berhati-hati. Akhirnya jumpa jugak Dewan Besar IPPM dan aku terus meluru ke kaunter pendaftaran dengan mengeluarkan MyKad dan salinan surat tawaran kursus. Mujur sampai awal, kalau tak salah aku, pendaftaran dibuat secara online seluruh negara dan akan tutup taliannya tepat jam 10:30 pagi. Dianggarkan jumlah yang mendaftar pada kali ini seramai 183 calon dengan jumlah besarnya seluruh negara seramai 4,800 calon kali ini.

Setelah selesai, aku diarahkan pula ke kaunter semakan iaitu untuk menentukan kumpulan mana aku nanti dan katanya aku dalam kumpulan 6. Rata-rata aku tak mengenali sesiapapun di situ hinggalah sesi taklimat tamat untuk berhenti minum pagi. Menunya telah disediakan iaitu mihun goreng, mee goreng dan teh panas. Yummy, sedap tu dengan hujan masih mencurah. Selesai makan, aku duduk di satu sudut tiang sambil membelek isi kandungan fail semasa pendaftaran tadi. Sedang leka membaca, tiba-tiba aku disapa seseorang. "Woi! kenal aku tak? sambil ketawa kih kih kih!". Dalam ati aku, sapa pulak mamat ni tak bagi salam. Bila direnung lama, barulah aku kenal, rakan lama aku semasa di MPIK dulu, Saudara Shahrul Fadzli (Wak) tapi dah simpan misai mamat ni. Patutlah tak kenal. Kini beliau di Sekolah Kebangsaan Pend. Khas Semabok, Melaka menyandang jawatan Guru Penolong Kanan Ko-Ku. Hmm... muda-muda lagi dah naik pangkat. Rezeki dia kan. Apa lagi, dah lama tak jumpa, tambahan dia satu group dengan aku.

Taklimat diteruskan hingga jam 12.30 tengah hari dengan kami dibekalkan 7 buah buku modul berkaitan kursus untuk dihabiskan dalam masa 14 minggu. Bayangkan? Kena baca kulit ke kulit pula tu! :-) Menu tengah hari yang dihidangkan, sambal sotong+perut, sayur kobis, ayam masak kurma, sambal belacan dengan ulam-ulam dan 4 jenis air minuman. Hebat kan! Kursus makan. Selesai makan, si Wak ni balik sebentar uruskan anak kecilnya sebelum kami mula jam 2.30 petang nanti. Masa tu aku ambil kesempatan untuk berehat je di kafeteria sambil baca akhbar.

Tepat 2.30 petang, sidang bersambung dengan kami dipecahkan dengan kumpulan kecil dan disertai juga mentor kami iaitu Tn. Hj. Badrul Hisham Bin Ismail. Di dalam kumpulan kecil dengan 29 ahlinya, 4 Cina, 2 India, selebihnya Melayu dengan kaum Adam hanya 9 orang saja, kami mengenali antara satu sama lain dengan masing-masing bangun kenalkan diri hinggalah jam 4 petang di mamna sesi ditangguhkan ke esok ari. Sementara menu minum petang ialah roti jala dengan teh-o. Esok sambung lagi dengan kursus makan...

2 ulasan:

mohad berkata...

salam... apa khabar..

mrkentang berkata...

waalaikum salam, alhamdulillah sihat.

Radio Amatur