Jumaat, November 14, 2008

KEMUDAHAN DAN KEISTIMEWAAN YANG DISEDIAKAN KEPADA OKU OLEH AGENSI KERAJAAN DAN SWASTA

1) Kemudahan Pendidikan

Kementerian Pelajaran Malaysia di bawah Bahagian Pendidikan Khas menyediakan kelas khas kepada kanak-kanak bermasalah penglihatan, pendengaran, pembelajaran dan disleksia. Program pendidikannya dijalankan di sekolah khas pendidikan serta Program Integrasi di sekolah aliran perdana.

Kerajaan turut mengecualikan bayaran pendaftaran kemasukan pelajar-pelajar kurang upaya pendengaran yang mengikuti latihan kemahiran di institusi-institusi pengajian di bawah kelolaan Kementerian Pelajaran. Bagi pelajar yang berjaya, mereka layak mendapat elaun bulanan sebanyak RM 300.00 sebulan. Pengumuman Baget 2004 menyatakan elaun ini turut layak dinikmati oleh semua pelajar kurang upaya di institusi pengajian tinggi.

Di samping itu juga, mulai Januari 2009, elaun bulanan sebanyak RM 150.00 sebulan diberikan kepada pelajar kurang upaya di sekolah rendah dan menengah bagi menggalakkan lagi anak-anak istimewa ini mendapat ilmu.

2) Kemudahan di Dalam Aktiviti Harian
Jabatan Kebajikan Masyarakat telah mengambil inisiatif dalam menggalakkan pelbagai kemudahan dan prasarana diwujudkan bagi membolehkan OKU bergerak bebas tanpa halangan. satu daripada inisiatif ini ialah dengan penubuhan Jawatankuasa Teknikal dengan pihak SIRIM sebagai urus setianya telah merangka Kod Amalan Akses Bagi OKU Ke Bangunan Awam. Kod ini telah menghasilkan pindaan Undang-Undang Kecil Bangunan Seragam 1984 di mana semua bangunan baru diwajibkan mempunyai kemudahan akses kepada OKU. antaranya ram dan railing untuk OKU berkerusi roda, lif khas dengan sistem audio dan tulisan braille pada semua butang fungsinya, tandas khas dan tenpat letak kereta khas. Malah ada antara Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) di Selangor menggunakan sistem lampu berwarna biru untuk ruang OKU dan hijau untuk orang awam manakala merah untuk ruang kereta yang sedang digunakan. Kaedah ini digunakan untuk ruangan letak kereta di bawah bangunan sahaja.
* sambungan...

Tiada ulasan:

Radio Amatur