Sabtu, November 15, 2008

Si buta huruf, lembam pun perlu lesen memandu

IPOH - Kelas Kokurikulum Pendidikan Pemandu (KPP) bagi mendapatkan lesen memandu untuk calon lembam dan buta huruf yang julung kali diadakan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Perak mendapat sambutan hangat semalam.
Sejak awal pagi lagi, orang ramai dari seluruh pelosok negeri ini telah mengerumuni Ibu Pejabat JPJ, Perak di sini hinggakan 200 borang permohonan yang disediakan habis sejak pukul 9.30 pagi lagi.
Pengarah JPJ Perak, Mad Yasir Mastakim berkata, program KPP untuk calon lembam dan buta huruf tersebut merupakan inisiatif pihaknya untuk membantu golongan bermasalah mendapatkan lesen memandu yang sah.
"Permohonan mereka perlu disokong dokumen daripada doktor, pengetua sekolah, ketua kampung atau wakil rakyat. Ada di kalangan calon lembam ini dikesan sudah lima kali gagal dalam ujian undang-undang Bahagian I berkomputer JPJ.
"Masalah yang dikenal pasti ialah mereka sukar memahami sukatan pengajaran yang diserapkan dalam KPP dan kurang berkeupayaan untuk menjawab ujian tersebut secara berkomputer," katanya selepas menghadiri majlis sambutan Hari Kualiti dan Hari Terbuka JPJ Perak yang dirasmikan Pengarah Korporat dan Penyelidikan JPJ, Zairi Mohd. Ali di Pejabat JPJ Perak di sini semalam.

Tiada ulasan:

Radio Amatur