Selasa, Ogos 19, 2008

Cuti Sekolah? Sebenarnya Minggu Yang Sibuk

Minggu ini adalah minggu cuti persekolahan pertengahan penggal kedua. Yang seronoknya ialah kanak-kanak, tersenyum sendirian bila mengimbas kembali memori tersebut. Main layang-layang di sawah padi, berbasikal keliling kampung-kampung bersama tema, mandi-manda di anak sungai dan macam-macam lagi yang tak mampu disenarai kesemuanya di sini. Masa begitu pantas berlalu, tanpa belas kasihan terus meninggalkan kita. Masih teringat rakan lama, saudara Anuar berpesan, "Semalam Adalah Kenangan, Hari Ini Adalah Kenyataan dan Esok Sudah Tentu Cabaran"!

Ahad, 17 Ogos 2008:
Bersama isteri ke kedai lampu dan kipas hiasan di Bukit Baru, Melaka sebagai persediaan masuk ke mahligai baru ami yang dijadualkan bulan ini juga. Kos kesemuanya melebihi seribu ringgit. Emmm... baru lampu dan kipas, belum dikira wirering dan gril lagi. Etahlah zaman sekarang banyak pakai duit, mujur ada simpanan, kalau tak, berkerut gak dahi ni. Khabarnya majlis penyerahan kunci rumah akan disempurnakan sendiri oleh Ketua Menteri Melaka. Hrap tu sebelum bulan puasa, senang nak kemas.

Sebelah petang pula terima panggilan daripada rakan lama, Ustaz Mahathir dari Johor Bahru bersama kontinjen negeri untuk Majlis Tlawah Al-Quran peringkat Jabatan Kebajikan Masyarakat seluruh negara. Apa lagi, dah lama tak jumpa, dia ajak minum petang. So, kami minum di Restoran Kari Kepala Ikan, Bukit Katil saja. Lagipun isteri puasa, kena balik awal untuk teman dia berbuka.

Isnin, 18 Ogos 2008
Ke Tabung Haji, Bandar Melaka keluarkan apa yang patut untuk menampung mana yang kurang. Kebetulan jumpa Abg. Hashim, terus diajak sarapan. Kemudian, terus ke Ibu Pejabat KWSP Melaka di Ayer Keroh untuk mengeluarkan kesemua baki yang ada. Namun, terpaksa datang esok kerana kena isi borang dan disahkan oleh majikan dulu. Petangnya, Ustaz Mahathir ajak minumlagi bersama rakannya. Jadi, kenalah bawa kereta jemput mereka.

Selasa, 19 Ogos 2008
Pagi tadi menduduki Peperiksaan PTK untuk kali ke-3 setelah sebelumnya hanya mencatat keputusan 3-3 (layak dinaikkan pangkat menerusi time base). Harap ada rezeki kali ini. Jam 1, selepas selesai semuanya, terus ke KWSP semula untuk serah borang semalam. Selesai urusan, kenalah tunggu keputusannya dalam jangka masa 21 hari. Jam 4.30, ambil isteri dan anak dan tak ke mana, lagipun Ustaz Mahathr ada urusan lain.

Bagaimana pula dengan esok???
Bersama Ustaz Mahathir (tengah) dan Ustaz Zul. Kedua-duanya cacat penglihatan. Gambar diambil pada tahun 2001 semasa merisik isteri Ustaz Zul dahulu di Kuantan, Pahang.

Tiada ulasan:

Radio Amatur